sklep@marcotec-sklep.pl
+48 22 460 30 30

ProRes RAW

09
kwi
2018
Posted by: René Shoukier  /   Category: General   /   Brak komentarzy

Pojawił się nowy kodek ProRes RAW umożliwiający natychmiastowe odtwarzanie i edycję bez konieczności jakiejkolwiek konwersji. ProRes jest standardem już od długiego czasu. Dowodem na to jak dobry jest ten kodek jest fakt, że wykorzystuje go powszechnie firma ARRI jako główną opcję kodeka kompresji w kamerze Alexa.

Firma Apple stworzyła kodek, który łączy działanie ProRes z wszechstronnością RAW. Nowy kodek jest tak łatwy w użyciu jak obecna opcja ProRes jednocześnie zapewnia wszechstronność RAW. ProRes RAW umożliwia import i edycję wideo z danymi RAW bezpośrednio z sensora kamery bez spowalniania edycji. Pliki RAW zapewniają maksymalną elastyczność zmian wyglądu wideo podczas zwiększania szczegółowości jasności i cieni, dzięki czemu jest dobrym rozwiązaniem podczas pracy z HDR.

Powstały dwa rodzaje nowego kodeka. ProRes RAW po względem przesyłania danych jest ekwiwalentem ProRes 422 HQ. Natomiast ProRes RAW HQ odnosi się do ProRes 4444XQ. Przesył danych ProRes RAW HQ jest ułamkiem nieskompresowanego 12-bit RAW. Zarówno ProRes RAW jak i ProRes RAW HQ zapewniają wspaniałą ochronę zawartości wideo RAW oraz dodatkową jakość dostępną przy wyższym przesyle danych Apple ProRes RAW HQ. Dzięki kodekowi Apple ProRes RAW wystąpienie artefaktów związanych z kompresją jest mało prawdopodobne a przy Apple ProRes RAW HQ bardzo nieprawdopodobne. Przesył danych ProRes RAW tak jak w obecnych kodekach ProRes jest proporcjonalny do częstotliwości odświeżania i rozdzielczości. Różni się on również ze względu na zawartość obrazu, ale w większym stopniu niż przesył ProRes.

Ukaże się również aktualizacja FCPX, która umożliwi pełną kompatybilność z ProRes RAW. Niestety kodek nie jest obsługiwany przez Adobe, Avid i inne firmy. Aby korzystać z ProRes RAW trzeba obecnie być użytkownikiem FCPX.

Inną z głównych zalet ProRes RAW jest czas renderowania, który w porównaniu do innych formatów nagrań RAW firm RED i Canon jest dramatycznie krótszy. Przykładowo ProRes Raw jest 5,7x szybszy niż Red code 3:1 i 1,5x szybszy niż Canon Cinema RAW, który można znaleźć w C200.

Kompatybilność z firmą Atomos

ProRes RAW II
Atomos to pierwsza firma obsługująca ProRes RAW. Od poniedziałku dostępna będzie możliwość aktualizacji darmowego oprogramowania dla użytkowników urządzeń Shogun Inferno i Sumo 19. Umożliwi to otrzymywanie sygnału RAW z kompatybilnych kamer i nagrywania go w ProRes RAW. Po zainstalowaniu oprogramowania użytkownik będzie mógł rejestrować obrazy RAW do 12-bit RGB bezpośrednio z najbardziej zaawansowanych kamer na świecie na przystępne cenowo nośniki SSD. Pliki ProRes RAW mogą być importowane bezpośrednio do Final Cut Pro 10.4 umożliwiając wysokiej jakości edycję, korekcję koloru i wykończenie na laptopach Mac i systemach stacjonarnych.

Atomos nie jest jednak jedyną firmą obsługującą ProRes RAW. Firma DJI również planuje w maju wprowadzić kodek do kamery Inspire 2 Zenmuse X7.

Darmowa aktualizacja Shogun Inferno i Sumo 19 jest wstecznie kompatybilna i będzie dostępna od poniedziałku. Shogun Inferna i Sumo 19 to jedyne produkty firmy Atomos, które obsługują ProRes RAW.

ProRes RAW III

Kompatybilne kamery:

  • Canon C300 Mark II
  • Canon C500
  • Sony FS700
  • Sony FS5
  • Sony FS7/FS7 II
  • Panasonic Varicam LT
  • Panasonic EVA1
Author Avatar

About the Author

René Shoukier, joined AF Marcotec in 2008 and is our Managing Director with a strong passion for filmmaking and photography. He has a love for creativity and enjoys experimenting with various technicques in both print and web. Follow AF Marcotec on Twitter and get in touch with him and be sure to check out AF Marcotec on Facebook as well as Instagram, and Youtube.

Brak komentarzy